باشگاه ورزشی

باشگاه ورزشی

باشگاه ورزشی

باشگاه ورزشی

طرح توجیهی

برای نوشتن طرح توجیهی باید یکسری قاعده و اصول را رعایت نمایید. با اینکه این قواعد برای همه طرح های توجیهی الزامی نیستند، ‌اما میتوانند به درک راحت تر این برنامه کمک کنند. به عبارتی با استفاده از این اصول میتوان خوانایی این برنامه را برای کسانی که قرار است آن را مطالعه کنند نظیر سرمایه‌ گذاران و کارمندان و … آسانتر کنید. در اینجا به سه مورد از این قواعد اشاره می شود:

۱- نیازی نیست که تخصصی باشد: یک طرح توجیهی سنتی معمولاً توسط یک متخصص کسب و کار نوشته میشود. اما از آنجا که اکثر کارآفرینان،‌ در رشته مربوطه متخصص نیستند، احساس میکنند که نمیتوانند یک طرح توجیهی جامع و عالی برای جذب سرمایه گذار تهیه کنند. هر چند برای شروع نیازی نیست که نگران این موضوع باشید، در عوض تمرکز خود را روی نوشتن یک برنامه یک صفحه ای از کسب و کارتان معطوف نمایید.

 

۲- کوتاه و مختصر باشد: به دو دلیل مهم باید طرح توجیهی تان کوتاه و مختصر باشد، اولاً خیلی از افراد اصلاً تمایلی به مطالعه یک برنامه ۴۰۰ صفحه ای ندارند، اما قطعاً در مواجهه با یک برنامه ۴۰ صفحه ای به مطالعه آن میپردازند. دوماً این برنامه مثل یک دستورالعمل باید باشد که مسیر کسب و کار و نحوه مدیریت آن را نشان دهد. پس باید بارها و بارها به آن مراجعه کرده و از آن استفاده کنید. حالا فکر کنید اگر این برنامه چند صد صفحه باشد، حتی خود شما نیز تمایلی به مطالعه آن ندارید.

 

۳-  زبانی ساده داشته باشد: با اینکه متنی تکنیکی میتواند تخصص و میزان دانش شما در حوزه مربوطه را نشان دهد، ‌اما هنگام نوشتن طرح توجیهی باید به فکر مخاطب نیز باشید. بانکدارها و سایر سرمایه گذاران شاید به مطالعه یک متن سخت و تخصصی عادت کرده باشند اما مطالعه این نوع متنها برای همه مردم آسان نیست. اگر قصد دارید از طرح توجیهی خود به عنوان راهنمای کسب و کار استفاده کنید، پس آن را به زبانی ساده بنویسید. به این ترتیب قطعاً حتی خود شما نیز از مطالعه آن لذت ببرید.

تفاوت طرح توجیهی (Feasibility Study) با طرح کسب و کار (Business Plan) چیست؟

نتیجه گیری

طرح توجیهی پایه و مبنای تجارت شما به شمار میرود. یادگیری نحوه نوشتن این برنامه به روش عملی، کارآمد و قانع کننده یکی از مهمترین مواردی است که میتوانید در هنگام راه اندازی کسب و کار خود انجام دهید. این برنامه به پیشبرد فعالیتها و برنامه های شرکت کمک می نماید و با ایجاد قوانین، دستورالعملها و پروتکلهای مختلف، چارچوب فعالیتها، عوامل محیطی داخلی و خارجی، مالکان، مدیریت، وظایف و مسئولیت های کارمند و غیره را مشخص میکند و از آنجا که مملو از داده های به دست آمده از تحقیقات و ملاحظات دقیق است، بسیاری از عناصر اصلی کسب و کار یک شرکت را در اختیار خواننده قرار میدهد. درواقع این برنامه با توجه به مجموع اطلاعاتی که در خود جای داده است،‌ جایگاه شرکت تان و برنامه هایتان برای ایجاد موقعیتی مطلوب برای آینده شرکت را ارائه میدهد.

اهمیت طرح توجیهی بسیار زیاد است و نمیتوان آن را نادیده گرفت. با کمک این برنامه نه تنها میتوانید یک کسب و کار را مدیریت کنید، ‌بلکه به عنوان نقشه راهی است که شما و نیروی کارتان میتوانید با کمک آن، چشم انداز توسعه و آینده حضور در بازار کار را محقق نمایید.


    نظرات 0 + ارسال نظر
    امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.